De genoemde datums laten het moment van publicatie zien, 
De datum waarop de preek gehouden is ligt gewoonlijk een week later
2015 - beloken pasen © Harrie Brouwers, Voerendaal
 
 
 
 
 
ALLES ACHTER JE LATEN
 
 
 
HET KWAAD
Het kwaad in de wereld kan monsterlijke afmetingen aannemen. Anonieme plunderaars  met exotische namen trainen kinderen om bloedbaden aan te richten. Overvallers folteren een hulpvaardige bejaarde voor enkele euro’s. Kostbare bouwsels uit lang vervlogen culturen, worden barbaars stukgeslagen in opdracht van godsdienstwaanzinnigen en Nederlandse voetbalfanaten vernielen oude monumenten in  Rome. Een vader van twee jonge kinderen wordt ontslagen en raakt aan de drank. Het kwaad is overal. En alsof dat niet genoeg is, doen we ‘s avonds de voordeur op slot om hem na zeven uur voor niemand meer open te maken, en dan zetten we de televisie aan, en consumeren een moord of drie als louter amusement. Er lekt meer bloed uit onze tv dan er in de Romeinse arena’s vloeide.
Tegelijkertijd is het leven ongelooflijk lief. Een meisje van nauwelijks drie jaar, gooit al haar speelgoed in de wieg van haar broertje. Ze wil hem troosten. Hij moet ophouden met huilen. Sommige blokken komen hard aan! Een man loopt al jaren met klachten rond. ‘Parkinson’, had de dokter gezegd. Hij wil het niet weten voor zijn vrouw. Die is in een kliniek. Hij wil haar niet verontrusten en houdt de waarheid voor zich. Een jonge meid ziet voorlopig af van een carrière en meldt zich bij artsen zonder grenzen omdat de wijde wereld haar trekt en ze mensen wil helpen. Een vrouw loopt met veel pijn in haar heup te collecteren voor de nierstichting omdat ze haar man zo heeft zien lijden. Overal zijn mensen die alles voor een ander over hebben.
Het menselijk bestaan is zo mooi, en zo bezield door liefde, dat het aanvoelt als een geschenk. Al in de oudheid begonnen de mensen te vermoeden dat er een Schenker is, een Schepper, een macht die ons heeft gewild. Maar heeft die God dan ook het kwaad gewild? Of zijn er dingen buiten Hem om gebeurd? In de oude mythen worstelde de mens met die vraag.
 
... HOE HET IN DE WERELD KWAM
Al vanaf 2000 jaar voor Christus, circuleren in Mesopotamië populaire verhalen over goden die een wreed spelletje spelen met de mensheid en de aarde onder water zetten. In sommige vruchtbare gebieden groeide de bevolking zo snel, dat men in de hemel last begon te krijgen van geluidsoverlast. De Hebreeën horen die verhalen ook, maar zij corrigeren de rol van God daarin. God is voor hen geen humeurige baas die willekeurig mensen verdelgt. God, zo dacht men, had een reden om boos te zijn: de mensen hadden onrecht bedreven. De oorsprong van het kwaad zoeken ze, schuldbewust, bij zichzelf.
Ook hadden ze gehoord over de zonen van de goden die neer waren gedaald op de aarde. Een soort revolutie in de hemel, vertelden de Sumeriërs. Ze raakten in de ban van de schoonheid van de vrouwen en hadden gemeenschap met haar. Reuzen werden geboren. Ook dit beeld is in de bijbel terecht gekomen. De Hebreeën maken van die ‘zonen van God’ engelen, ‘wachters in de hemel’. Het boek Henoch van enkele eeuwen voor Christus, schildert de reuzen af als zeer gewelddadig. Zij zijn het pure kwaad. Ze leerden de mensen wapens te maken voor de oorlog en sierraden om tot ontrouw te verleiden. Ze brachten de magie en het kwaad in de wereld. In het jonge christendom ging men niet deze gevallen engelen als de oorsprong van het kwaad zien, maar de mens die voor het kwaad koos. Aldus las men het verhaal van Adam en Eva.
 
...... HOE HET UIT DE WERELD GAAT
Ook wij zitten met die vraag. Komt het kwaad voort uit de mens? En hoe te denken over een God die zo een mens geschapen heeft? De leerlingen worstelen ermee. Het kwaad heeft hun meester vermoord. Jezus, die  God als zijn vader beschouwde, was vermorzeld en God had niet van zich laten horen.
En dan...! Het evangelie van vandaag laat de vraag naar de herkomst van het kwaad eenvoudig achter zich. De leerlingen hebben aan den lijve ervaren, hoe hun meester, de goedheid zelve, wreed uit de geschiedenis verwijderd was door zijn eigen kerkelijke overheden. Maar wat deze niet hadden kunnen doen, dat was Hem uit hun hart rukken. Daar bezielt Hij nu hun denken en doen. En hij laat het kwaad achter zich. ‘Vrede’, zegt hij. ‘Vergeef elkaar.’ We weten niet hoe het kwaad in de wereld kwam, en het zal een raadsel zijn, telkens opnieuw als wreedheid hoog oplaait in de geschiedenis van mensen, maar we weten wel hoe we het eruit kunnen krijgen. ‘Vergeef elkaar.’ ‘Begin opnieuw!’ Hij blies over hen: ‘Vrede!’ ‘Wier zonden gij vergeeft hun zijn ze vergeven.’
 
GRAPJE
Lieve kinderen. Ik had de kerkkleren al aan en stond te wachten op Patrick die vanmiddag gedoopt zou worden Zijn broertje Ollie zou er ook bij zijn. Ik maakte de kerkdeur open om te kijken waar ze bleven en toen stond Ollie al voor mijn neus. Die bekeek me nieuwsgierig van top tot teen vroeg toen: ‘Ben jij God?’ Ik was er even beduusd van. Ik voelde me vereerd. Als ik God was geweest, dan had die directe benadering van Ollie me wel bevallen! ‘Nee’, zei ik toen. ‘Die woont toch hier?’ Ollie moest denken dat ik dan toch minstens de portier was. ‘Ja, die woont wel hier, maar je kunt hem niet zien.’ Nu moest Ollie even nadenken. Hij besloot resoluut: ‘Dat geloof ik niet!’ Het bewijs voegde hij eraan toe: ‘Alles kun je zien!’ ‘Nou ja, niet in het donker’, zei ik. ‘En ook niet alles.’ Ollie tuurde de kerk binnen en zag dat het er donker was. ‘Gedachtes en grapjes, die kun je ook niet zien.’ Ollie haalde zijn schouders op en draaide zich om. Pappa en mamma kwamen er al aan met Patrick. Bij het weggaan riep hij nog slim: ‘Is God dan een grapje?’
 
 

  MENU


   
BEZOEK
vandaag41
gister83
deze maand2618
totaal822378