De genoemde datums laten het moment van publicatie zien, 
De datum waarop de preek gehouden is ligt gewoonlijk een week later

2016 - Palmzondag © Harie Brouwers, Voerendaal

 

 

 

UITNODIGING...!

 

 

 

VERDIEPING
Een berichtje in de krant amuseerde me! Ik las dat consumenten in de supermarkt niet erg gevoelig zijn voor gezondheidskeurmerken. Als je het koopgedrag wil beïnvloeden, dan kun je beter waarschuwen voor slechte producten, dan de goede aanprijzen. Het bericht amuseerde me omdat de predikanten in onze kerk dit principe eeuwen geleden al hadden ontdekt. Als je het gedrag van mensen wil veranderen, dan lukt dat eerder door te dreigen met de hel, dan door te lokken met de hemel! Na de reformatie en na het daarop volgend concilie van Trente, werd aan predikanten aanbevolen om het gehoor niet te overbelasten. Ze zouden niet langer dan drie kwartier het woord te voeren! Ze ontwikkelden technieken om de angst voor de straf van God er goed in te hameren. Dat is ze goed gelukt, maar - laten we eerlijk zijn -, de massale afwijzing van de kerk door moderne mensen, is mede het gevolg van een geloof dat te zeer op angst en te weinig op overtuiging was gebaseerd. De tol betalen we nu!
Het schoot door mijn hoofd toen ik dacht: ik zou de mensen op Palmzondag het liefst willen bewegen om deze week mee te doen aan het Paastriduüm: aan de viering van Witte Donderdag, Goede Vrijdag en Paaszaterdag. Het zijn stemmige diensten en ze zullen u zeker goed doen. Ik zeg niet dat u er slechter van wordt als u níet meedoet, maar wel dat u er beter van wordt als u meedoet...., maar - zoals gezegd -, of het helpt, weet ik niet!

PALMZONDAG
Palmpasen stamt al uit de tijd van Karel de Grote. De intocht van Jezus werd het eerst in Jeruzalem gevierd. Het verspreidde zich over de kerk. Waar geen palmen groeiden werd ander groen gebruikt, dennen in Duitsland, wilgen in Rusland en buxus in onze streken. De takken werden gewijd en daaraan voegden zich ongetwijfeld heidense herinneringen toe. Boeren staken de takken in de vier hoeken van hun land. Ze werden verbrand tegen blikseminslag, en achter het kruisbeeld gestoken om de woning te beschermen. Kinderen versierden stokken met groen en eitjes. Het verhaal daarbij was Jezus triomftocht. De gelovigen gunden Jezus een moment van overwinning zo van harte. Zijn lijdensverhaal loopt slecht af. Een happy end is er buiten tijd en ruimte in het mysterie van God. Voor Jezus eindigt het in de diepst mogelijke verlatenheid. Zo wil je hem niet in je herinnering bewaren. De volgelingen klampen zich daarom vast aan een gebeurtenis van enkele dagen eerder. Toen kreeg Jezus publieke erkenning. Hij werd als koning toegejuicht. Iedereen die een palmtakje meeneemt naar huis, betuigt zijn solidariteit met hem. We laten hem niet los. We zijn bereid God ook te ontmoeten in de mens die afgewezen wordt en lijdt.

WITTE DONDERDAG
Ouderen herinneren zich de gewoonte om minstens een keer per jaar te biechten en te communiceren, en wel rond Pasen. Om daar enige controle op te houden, werd verwacht dat de paascommunie in de eigen parochie plaatsvond. Het is daarom dat we boetevieringen houden. De gebeurt in de diensten van witte donderdag en bovendien in Kunrade in een aparte viering op dinsdagavond in de goede week. De communicantjes hebben we op witte donderdag in Kunrade uitgenodigd. Ze horen het verhaal van de voetwassing en ze maken een broodversiering op het altaar. Na afloop delen ze de broodjes uit aan de kerkgangers. Er zijn twee diensten: om half zeven in Kunrade en om zeven uur in de Laurentius.

GOEDE VRIJDAG
Op Goede vrijdag is er een kruisweg in de Laurentiuskerk om 15 uur. Dat is het tijdstip dat de schrift vermeldt als Jezus stervensuur: het negende uur. Men begon te tellen bij zonsopkomst, dat is ongeveer 6 uur in de ochtend. In Kunrade is de avonddienst om half zeven. Kaarsjes worden ontstoken bij de kruisweg en mensen mogen de bloemen bij het kruis na afloop meenemen om er thuis iemand mee te verrassen, iemand die niet mee kon komen bijvoorbeeld of die speciale aandacht verdient.

PASEN
Op paaszaterdag is de wake om 19 uur in de Laurentius. Het vuur wordt gewijd, het water gezegend, een kindje gedoopt en gezongen door Tutta Musica. In Kunrade is de viering om 20 uur. Daar zingen onze beide kerkkoren samen. Ook daar is de dienst gebouwd rond water en vuur. Ook daar is een doop.
Na de zondagsmis mogen de kinderen paaseieren zoeken! We hebben deze week de kans om wat extra diepte aan ons leven te geven. Het geheim van Pasen, van leven, sterven en verrijzen zullen we wel nooit begrijpen, maar we kunnen er wel deel aan nemen!

PAARD
Lieve kinderen. ‘Wat gebeurde er met palmzondag?’, vroeg ik in de klas. Zoë stak haar hand omhoog. Ik moet zeggen: Zoë stak altijd haar hand omhoog. Ze wist graag alles. ‘Toen kwam Jezus de stad binnen!’, riep ze. Ik knikte. ‘Dat is waar. Jezus kwam Jeruzalem binnen en de mensen stonden te juichen.’ Zoë zwaaide haar arm opnieuw in de lucht. ‘Met palmen’, riep ze. ‘Ja inderdaad. Maar er was nog iets bijzonders. Hoe kwam Jezus de stad binnen?’ ‘Gewoon’, probeerde Zoë schouderophalend. ‘Nee, niet gewoon! Jezus zat op een ezel! Hij had tegen Filippus gezegd: “ik wil op een ezel zitten!” Filippus hield heel erg van paarden. “Fiel-hippo” betekent zelfs: “paardenliefhebber”! Zijn vader had paarden en Flip was ermee opgegroeid. “Ik heb niks tegen paarden, hoor”, had Jezus tegen hem gezegd. “Ik zit er graag op. Ze zijn snel en sierlijk en vooral lief. Maar weet je, de soldaten zitten op een paard als ze oorlog voeren, en de rijken zitten op een paard, als ze op willen scheppen, en ik wil juist vrede stichten en er zijn voor de armen.” Filippus knikte. “Tuurlijk, ga gerust op een ezel zitten. Ik galoppeer er wel achteraan!”’

 

 

 


  MENU


   
BEZOEK
vandaag231
gister236
deze maand5001
totaal819453