De datum waarop de preek gehouden is ligt gewoonlijk een week later
2020 - 4de zondag van Pasen © Harrie Brouwers, Voerendaal
DE GOEDE HERDER
Een herder die hart voor zijn schapen heeft, zo heeft de mens altijd gesnakt
naar een rechtvaardige keizer, een vredelieve koning of een genadige God.
Dus niet een herder die om 17:30 uur naar huis moet en die het teveel moeite is
om een nieuwsgierig puberschaap te gaan zoeken bij de afgrond..., maar iemand
die de schapen bij hun naam kent en wiens stem de schapen herkennen uit duizend.
De herder met het verloren schaap zoals Octavia Molen het geschilderd heeft
voor het altaar van Kunrade.
Daaronder een fesco uit de Priscilla catacomben in Rome uit de derde eeuw.
De goede herder was ook in de heidense wereld een populaire afbeelding en daarom
in tijde van vervolgingen een beetje veilig! Ook op sarcofagen werd het uitgebeeld;
de goede herder verbeeldt het harmonieuze, geborgen leven waarnaar een mens verlangt.
Daarnaast de absis van de in 1929 door Peutz gebouwde kerk op de Vrank in Heerlen.
Hij liet Charles Eyck een muurschildering maken van de goede herder. De filosofie
daaracht was dat een mijnwerken (er zou op de Vrank een nieuw groot kolenveld ontgonnen worden)
die van de kerk vervreemd was en toevallig door een kier naar binnen keek,
niet door een lijdenstafereel (kruis) getrofen moest worden, maar door een symbool van barmhartigheid.
|
|
![]() |
![]() |
|
Ik leg u de tekst voor uit de 'Naardense Bijbel' van Pieter Oussoren, die met zijn vertaling zo dicht mogelijk bij de poetische kracht van de bron wil blijven.
Lieve kinderen. Als er nou eens geen deur in je huis zat..., hoe zou je je dan voelen? |
OVERWEGING
|
DE ROEPING VAN MIJ EN MIJN ZUS
Soeur Egide, het hoofd van de meisjesschool had aan de klas verteld
dat zij op de dag van haar vormsel haar roeping voor het klooster had gekregen.
Die kans wilde mijn zus niet lopen!
Een jaar of vijftien geleden heeft de Evangelische Omroep mij een paar dagen gefilmd.
De programmamakers waren bezig met een luchtige zomerserie over het leven van pastores.
Een uit het noorden, een het Oosten, een uit het Westen en een uit het Zuiden.
Die laatste mocht ook een katholieke pastoor zijn.
Ze filmden de processie, de communie, een uitstapje naar Lemiers,
het schillen van asperges en het spelen op de gitaar.
Maar er kwamen natuurlijk ook ernstige onderwerpen aan bod.
Ze zouden me onvoorbereid een aantal dilemma's voorleggen
waar ik spontaan op moest reageren. De opname vond plaats in de tuin van de pastorie.
De cameraman stond vlak voor me, een beetje door de knieën gezakt,
Daar kwam de eerste vraag. De regisseur ging zowat tegen de camerarman aanstaan
om te zorgen dat ik een beetje in de camera bleef kijken tijdens het antwoord.
Vraag een: 'Pastoor..., beroep of roeping?' Ik schoot in een lach.
Dit had ik niet verwacht. Ik wist er ook geen antwoord op.
Men verwachtte natuurlijk 'roeping', maar ik geef niet graag de antwoorden
die me in de mond worden gelegd.
ECONOMISCH OF THEOLOGISCH BEKEKEN
en misschien nog wat baantjes daar tussen in!
Volgens mij is het verschil tussen beroep en roeping
niet het verschil tussen soorten werk; maar het is het verschil tussen benaderingswijzen.
Bij beroep kijk je naar het takenpakket. En zo kun je het ambt van pastoor best zien.
Een mooi beroep.
Maar je kunt het ook vanuit de motivatie zien.
Kun je het ervaren als een levensopdracht, als een levensvervulling? Dan spreek je van roeping.
Iemand die zijn functioneren kan ervaren als ingebed in een groter geheel, die voelt roeping.
Er zijn niet beroepen en roepingen,
maar de bezigheden van een mens kun je economisch of theologisch benaderen.
HET BEROEP VAN DE STEENHOUWER
Een bekend verhaal illustreert dit mooi: In de Kunderberg zitten drie steenhouwers.
Een voorbijganger kijkt nieuwsgierig en vraagt: 'Wat zijn jullie aan het doen?
De eerste zegt: 'Ik houw stenen'. Helemaal waar, dat is zijn beroep.
De tweede antwoordt: 'Ik verdien een boterham voor mijn gezin.' Ook waar.
Het geeft ook de zin aan van zijn arbeid.
De derde zegt: 'Ik bouw een kathedraal!'
Dezelfde werkzaamheid kun je op diverse manieren benaderen.
GOD ROEPT ZICH HEES
Zo kun je pastor-zijn ook als een roeping zien. Het geeft je een plaats in het hele scheppingsplan.
Het is - net als het leven zelf - door God gegeven.
Dat kan ook gelden voor een steenhouwer, een verpleegkundige, een onderwijzers, en
ook een loodgieter en vakkenvuller en krantenjongen....
Bij de een lukt dat makkelijker dan bij een ander!
Het is vandaag roepingenzondag.
De kerk heeft zorgen over roepingen. Roept God nog wel genoeg medewerkers?
Eerlijk - een misschien een beetje oneerbiedig - gezegd:
ik denk dat God al jaren luid roept; maar Hij wordt niet gehoord.
Volgens mij roept Hij al tientallen jaren,
en Hij roept ook gehuwde mannen en vrouwen.
Daarom lijkt het alsof er geen roepingen zijn.
De enige ambtsdragers die aan de ouderwetse maatstaven voldoen
komen uit de derde wereld. Gelukkig! Ik ben er dankbaar om.
Zonder hen waren we nergens meer!
Maar op roepingenzondag bid ik voor de kerk.
Dat ze de tekenen van deze tijd verstaat.
Dat ze vrouwen niet discrimineert en dat ze de keuze voor het verplichte celibaat laat varen.
Moge we de stem van God verstaan!
GEBEDEN