De genoemde datums laten het moment van publicatie zien, 
De datum waarop de preek gehouden is ligt gewoonlijk een week later

VIERDE ZONDAG IN HET C-JAAR 2007
© Ad Blijlevens, Heerlen 2007


GELOVEN


PROFETEN
Het Hyde Park is, zoals u weet, voor veel toeristen een bijzondere attractie. Iedere zondagmiddag wordt er door allerlei mensen op geïmproviseerde preekstoelen het geloof in de meest verschillende dingen en mensen verkondigd. Iedereen kan er zijn of haar overtuiging, zijn of haar god bekend maken aan allen die maar willen luisteren.
Het lijkt ons, denk ik, wat onzinnig om zomaar naar de eerste de beste spreker toe te gaan en vanaf dat ogenblik 'zijn geloof' als het onze aan te nemen. Nog vreemder zouden wij opkijken, als een van die moderne profeten naar ons toe zou komen en tegen ons zou zeggen: 'Heb je geen zin om met mij mee te gaan?' Er zou maar een heel kleine kans zijn dat ik met de leer van zo iemand gelukkig zou worden. Kun je hier zelfs nog spreken van een risico?

JEREMIA ‘S OPDRACHT

In het roepingsvisioen van Jeremia, dat wij in de eerste lezing hoorden, wordt een dergelijk avontuur verteld. Zeker, verschillende visioenen deden Jeremia geleidelijk zich meer bewust worden van zijn levensroeping. En in deze lezing krijgt hij zijn officieel mandaat als profeet van Israël en van de heidenen. God belooft hem: 'Ik zal bij je zijn'. Daarop wordt hij aangespoord te volharden en vastberaden te zijn. Want Jeremia zou met heel wat tegenslagen te kampen krijgen. Maar al bij al bleef het toch een groot avontuur. Het is echter ook wel te begrijpen dat het aannemen van Jeremia's boodschap óók risico's met zich zou meebrengen.

JEZUS SPEEKT

Ook het evangelie vertelt over zo'n avontuur. Want Jezus treedt op met onwelkome pretenties. Hij is een jongeman, niet gevormd in een theologische school, zoals bv. de schriftgeleerden dat wél waren. Maar Hij stippelt nieuwe wegen uit vanuit de overtuiging: God, mijn Vader, is bij mij
En nog steeds heeft de kerk, Jezus' geloofsgemeenschap, de pretentie, te beweren dat Jezus Messias ons roept om in Hem te geloven en zijn boodschap mede aan andere in woord en daad verder te dragen. Zou het ons niet dwaas lijken, als straks de een of ander zich bij ons zou presenteren en ons zou zeggen, dat iemand die hij of zij slechts kent uit enkele geschriften en die een paar duizend jaar geleden heeft geleefd, ons vraagt om hetzelfde te gaan doen als Hij en om zijn boodschap te gaan verbreiden? Zouden wij dan niet meteen reageren met 'Mij niet gezien. Dit risico neem ik niet'?

GELOVEN, ZICH OVERGEVEN AAN JEZUS

Wij hebben het wel vaker gehoord: in ons geloof nemen wij risico's, het geloof zelf is een avontuur. Geloven betekent immers: geloven in iets, en vooral geloven in iemand. Zo vertrouwen wij ons toe aan God, in wie wij geloven, niet zomaar omdat wij er zin in hebben, maar omdat wij denken dat Hij aan ons leven zin geeft. Geloven in Jezus Messias betekent echter een risico nemen, je overgeven aan Hem die gezegd heeft: 'Het Schriftwoord dat jullie zojuist hebben gehoord, is nu in vervulling gegaan'.. Ik ben de Messias, de lang Verwachte. En dan bedenken wij: Jezus' geloof in zijn levensroeping heeft Hem tot zijn terechtstelling gebracht. maar heeft Hem ook doen opstaan tot nieuw leven; en Jezus' Goede Boodschap is er voor heel de mensheid. Jezus Messias nodigt ons vandaag uit om in te gaan op en te beleven wat voor Hem a l l e s betekent. Telkens gaan wij met Hem het avontuur in, op hoop van zegen. Mogen wij telkens daarop ingaan. Ook voor ons is Jezus, de Christus, Degene in wie de Schrift in vervulling is gegaan, Degene die alles nieuw maakt.


  MENU


   
BEZOEK
vandaag244
gister352
deze maand1956
totaal826602