De genoemde datums laten het moment van publicatie zien, 
De datum waarop de preek gehouden is ligt gewoonlijk een week later

HEILIGE DRIEVULDIGHEID 2004
© Ad Blijlevens, Heerlen 2004

WIE IS GOD?

STRO
'Kunt u mij vertellen wie God is?' Wie van ons kan zonder stamelen en stotteren op zo`n vraag reageren? En toch is God de kern van ons geloof, van ons bestaan.
Over een van de grootste godgeleerden uit de middeleeuwen, de heilige Thomas van Aquino, gaat het volgende verhaal. Hij was bezig met het schrijven van zijn meest belangrijke boek. Het was al ver gevorderd. Maar op een dag gaat hij na de eucharistie niet meer aan het werk. Tijdens de eucharistie heeft hij namelijk een bijzondere Godservaring gehad. Wanneer hem dan wordt gevraagd waarom hij niet meer verder schrijft, zegt hij: 'Ik kan niet meer. Want alles wat ik heb geschreven, is maar stro'.

JOUW VERTE
Dikke boeken over God schrijven en dan uiteindelijk zeggen dat het niet veel voorstelt, misschien hoort dat wel bij iemand die heel lang over God nadenkt.
Thomas kwam er achter dat woorden niet kunnen zeggen wie God is. En in een hedendaags lied zingen wij:
'Jij die voor alle namen wijkt
geen weg die in jouw verte reikt,
geen woord kan jou aanbidden' (H. Oosterhuis).

Niemand heeft ooit God gezien. Niemand kan of mag van God een beeld maken. Zo zegt Mozes tot het volk: 'U hebt geen gestalte gezien, er was alleen maar een stem' (Dt 4,12). Toch spreekt de bijbel over die onzichtbare, onvoorstelbare, onnoembare God in beelden. Immers, het is onmogelijk om anders dan in beelden over God te spreken. Zo is het ook met de namen die wij aan God geven. Van de ene kant beseffen wij dat God de Ondenkbare en Onnoembare is; dat elk woord tekortschiet en dat iedere naam God onrecht aandoet. Van de andere kant geeft de heilige Schrift en geven wij aan die ene God voortdurend veel namen. Zo wordt in een eucharistisch gebed gebeden:
'Wij zegenen U die ondenkbaar en onnoembaar zijt,
vreemdeling vriend, allerhoogste
die ons schild zijt en ons betrouwen,
toevlucht, schaduw van veiligheid' (H. Oosterhuis).

NAAMFEEST
Het feest van de heilige Drieëenheid nu is zoveel als het naamfeest van onze onnoembare God. In de eerste lezing heef t Paulus het over 'de heerlijkheid van God', over 'Jezus Christus, onze Heer' en over 'Gods liefde die in ons hart is uitgestort door de heilige Geest die ons wordt geschonken. En in het evangelie laat de evangelist Johannes Jezus spreken over 'de Geest van de waarheid' en over de eenheid tussen Hemzelf, de Geest en de Vader.Zo staat er: 'Hij (de heilige Geest) zal jullie verkondigen wat Hij van Mij heeft ontvangen; al wat de Vader heeft is van Mij'.

BOVEN, NAAST EN IN ONS
Eén God, vele namen. Het evangelie van vandaag brengt ons dicht in de buurt van de visie op de drieëne God zoals die de meesten van ons is overgeleverd: één God in drie personen, een God die wij noemen: Vader, Zoon en heilige Geest.
Soms hoor ik ook zeggen: God in het verleden (de Vader, de Schepper die alles en ons mensen het leven gaf), in het 'nu' (de Zoon, God hier-en-nu, die in ons midden zijn tent opslaat) en in de toekomst (de Geest die de komende dingen aankondigt en ons tot de volle waarheid brengt).
In zeker opzicht kunnen wij dat zo zeggen. Maar vergeten we daarbij niet dat de ene God de Eeuwige is die altijd en overal werkzaam aanwezig is!
Of je kunt zeggen: God boven ons (de Vader, Heer van alles wat bestaat), náást ons (Jezus, ‘een God die onze broeder is') en in ons (de Geest die in ons woont, die in ons bidt 'met onuitsprekelijke verzuchtingen' (R. 8,26). Maar verliezen wij daarbij niet uit het oog, dat het gaat om één God en dat deze ene God om ons heen. en in ons is!

GEHEIM
Op het feest van de drieëne God mogen wij dit onvoorstelbaar grote geheim vieren. Zeker, de vraag 'Wie is God?' krijgt nooit een direct antwoord. Nergens vinden wij een afgeronde formule waarin God past. Het is zelfs net alsof God zich aan ons onttrekt wanneer wij Hem in woorden willen vangen. Dan is God inderdaad ndrgens meer. Pas achteraf ontdekken wij, wie Hij is en wat Hij met ons en met de wereld voorheeft. ie moet eerst echt van het leven hebben geproefd om te kunnen zeggen Wie God is.
Dan kun je stamelend belijden: God is met mij, met ons meegegaan; en daarom zal Hij ook met mij, met ons blijven. Zoals Paulus het uitdrukt: ' - de hoop wordt niet teleurgesteld, want Gods liefde is in ons hart uitgestort door de heilige Geest die ons werd geschonken'. Mogen wij zo vanuit God leven: vanuit Vader, Zoon en heilige Geest.


  MENU


   
BEZOEK
vandaag91
gister81
deze maand172
totaal824818