De genoemde datums laten het moment van publicatie zien, 
De datum waarop de preek gehouden is ligt gewoonlijk een week later

TWEEDE ZONDAG IN DE ADVENT 2002
© Ad Blijlevens, Heerlen 2002

NIEUW BEGIN

VERWACHTING?
'Ik wacht nergens meer op, zei 'ns iemand toen hij een Adventspreek had gehoord over verwachting. Hij had veel redenen om diep teleurgesteld te zijn. Mensen worden in hun leven vaak zo wreed gepakt: door dramatische gebeurtenissen of door wat mensen hun in de privésfeer aandoen. Of ze gaan gebukt onder schuld en weten er geen raad mee.
Toch nodigt de Advent ons nu ertoe uit, voor elkaar profeet en vriend, profetes en vriendin te zijn. Profetische mensen en mensen die vriendschap uitstralen, geven troost, maar niet een troost als zalf op een pijnlijke plek van je lichaam. Ze bieden troost die de hele (!) mens opbeurt en die uitzicht geeft: nieuwe kansen na ontgoocheling, licht na nachten vol donkerte en wanhoop. Zelfs mensen die zeggen dat ze nergens meer op wachten, worden in de Advent uitgenodigd om toch te blijven verwachten. De lezingen kunnen voor ons een handreiking zijn:

TROOST , EEN NIEUW BEGIN VOOR ALLEN
De eerste lezing, uit de profeet Jesaia, is een troostpreek zonder de zalvende of nietszeggende toon van: 'Kop op! Morgen komt er wéér een dag, en dan schijn de zon wel'. In die lezing beluister ik een troostend woord waaruit je werkelijk moed kunt putten. Hier wordt in hartige taal een bevrijdend woord gesproken tot mensen die jarenlang in ballingschap en onderdrukking hebben geleefd. Gevangenschap en onderdrukking zijn nu voorbij. Ongerechtigheid is vergeven. God geeft zijn volk niet prijs. Hij maakt het echte leven weer mogelijk. God is een en al erbarmen. Elk beeld in de eerste lezing van vandaag roept iets op van vreugde en uitzicht: 'Baan een weg. Beklim de hoogste berg, en kijk dan 'ns wat een uitzicht je hebt! Bazuin het uit: 'Wees niet bang. Hier is uw God als een barmhartige vader, als een zorgzame herder". Telkens kan er iets nieuw beginnen.

LUISTER EN ONTDEK DE WEG.
En dan het evangelie. Zelfs mensen die eigenlijk nergens meer op wachten, kunnen nieuwsgierig worden bij de hoopvolle woorden aan het begin van het Marcus-evangelie: 'Begin van de goede boodschap van Jezus Christus, Zoon van God'. Dit staat hier centraal: er is een nieuw begin voor alle mensen die willen luisteren, die de roepstem verstaan die een tijdperk van ommekeer aankondigt. God is in Jezus van Nazaret iets nieuws begonnen dat grotere kracht heeft dan wat Johannes de Doper preekte bij het dopen. Johannes zegt het zelf: 'Na mij komt iemand die groter is dan Ik'. Die uitspraak krijgt een weerklank die oneindig veel verder reikt wanneer God gaat spreken door de mond van Jezus. Bergen en heuvels van zonde en schuld worden geslecht. Temidden van woestijn en verlatenheid is er een weg die leidt naar een oase van heil. Alle mensen die bereid zijn te luisteren, worden uitgenodigd om die weg te ontdekken en te gaan.

GOD IS BARMHARTIG, HIJ WACHT OP ONS
De goede boodschap van deze Adventszondag luidt: Die God van Jesaja, van Johannes de Doper, van Jezus Messias, van ons allemaal, die God is trouw, zelfs tegen de ontrouw van mensen in. Die God is erbarmen. Hij wacht op ons, altijd, Hij zoekt, steeds, zoals de vader wacht op de verloren zoon en de goede herder zoekt naar het verloren gelopen schaap. Barmhartigheid is wellicht de beste naam die wij God kunnen geven. God vergeeft ons falen, wat het ook moge zijn. God biedt ons telkens opnieuw kansen. Ik denk dan aan een vers van de dichter Gerard Wijdeveld: 'Hoor den naam die ik U mag geven, uw schuilnaam, God, barmhartigheid'. Het is nogal 'ns moeilijk te vatten, maar toch: door elke eenzaamheid en woestijn leidt een weg. Die weg kan weliswaar donker en lang zijn. Toch horen wij vandaag: 'Er breekt een ogenblik van heil aan. Er is uitzicht'. Dan kan het gebeuren dat wij een perspectief ontdekken, soms zelfs weidser dan wij vermoedden. Mogen wij ook elkaar wijzen op de weg ten leven door welke woestijn dan ook. God wacht op ons mensen zoals u en ik, die willen bouwen aan een leefbaarder wereld, waarin wij elkaar het leven niet móeilijk maken, maar waarin wij in vriendschap en trouw het leven juist mogelijk en zinvol maken. God wacht op ons, er is een weg.


  MENU


   
BEZOEK
vandaag60
gister172
deze maand815
totaal825461