De genoemde datums laten het moment van publicatie zien, 
De datum waarop de preek gehouden is ligt gewoonlijk een week later

VIERDE ZONDAG DOOR HET JAAR 2001
© Ad Blijlevens, Heerlen 2001

HET GELOOFSAVONTUUR

Het was met die Jezus van Nazaret zo goed begonnen! De synagoog was tjokvol. En de aanhaling uit Jesaja oogstte veel bijval. 'Ze betuigden hem allemaal hun bijval en verbaasden zich over de woorden van genade die uit zijn mond vloeiden', zo zegt het ev. Maar de bijval is niet onverdeeld. Dat kunnen we al beluisteren in de vraag: 'Dat is toch de zoon van Jozef?' En wanneer Jezus dan nog weigert wonderen te doen, is de breuk volledig. Dan stapelen zich boven zijn persoon dreigende wolken op. We denken dan spontaan aan de woorden die een soort samenvatting zijn van Jezus' Leven: 'Deze jongen zal velen in Israël ten val brengen of doen opstaan, hij zal een omstreden teken zijn' (Lc 2,34).
Jezus wenst niet te voldoen aan de verwachtingen van degenen die Hem alleen maar willen zien als iemand die voor hen de aardse problemen komt oplossen. Hij vraagt eerst geloof. Bovendien maakt Hij door twee voorbeelden duidelijk, dat zo'n geloof ook wel bij anderen, buiten Israël, wordt gevonden. Het is niet noodzakelijk dat je bij het volk Israël behoort! Jezus' 'woorden van genade' worden voor de toehoorders een gloeiend ijzer dat zuivert en dat hen wil bevrijden van zelfverzekerdheid. Jezus wil te zeer ik-betrokken verwachtingen ombuigen tot een geloofshouding. Hij wil héél de mens bevrijden.

Toen ik me afvroeg wat dit voor ons zou kunnen betekenen, dacht ik aan wat ik eens heb meegemaakt. Het Hydepark in Londen is, zoals u weet, voor veel toeristen een bijzondere attractie. 's Zondagsmiddags wordt er door mensen van allerlei slag op geïmproviseerde preekstoelen het geloof in de meest verschillende dingen en mensen verkondigd. Iedereen kan er zijn of haar overtuiging, zijn of haar god bekend maken. Het lijkt ons wellicht wat onzinnig om zomaar het geloof van de eerste de beste spreker als het onze aan te nemen. Nog vreemder zouden wij opkijken, als een van die moderne profeten naar ons toe zou komen en tegen ons zou zeggen: 'Ga met mij mee!' Er zou maar een kleine kans zijn dat wij ons bij zo iemand thuis zouden voelen.

Nu dan naar het evangelie van vandaag. In dat evangelie treedt Jezus op met geweldige pretenties. Hij is een jongeman, niet gevormd in een theologische school, zoals bv. de Schriftgeleerden dat wél waren. Maar - dat hoorden wij vorige zondag - Hij beschouwt zich als de verwachte Messias: 'De geest van de Heer rust op mij; daartoe heeft hij mij gezalfd, en 'Vandaag is het Schriftwoord dat u hebt gehoord in vervulling gegaan'. Dan bedenk ik: in ons geloven gaan wij een avontuur aan en lopen wij dus risico's. Wij treden enigszins uit een situatie van rust en veiligheid om volledig crediet te geven aan God.
Wij schakelen over op Iemand in wie wij geloven; en met Hem willen wij het avontuur wagen, juist omdat wij in Hem geloven. Geloven in Jezus, de Messias, betekent inderdaad een risico nemen, gelovend vertrouwen op Hem die ons zegt: 'Vandaag is het Schriftwoord dat u hebt gehoor in vervulling gegaan', Ik ben de Messias, de Bevrijder, nú. En dan bedenken wij: Jezus' geloven in en trouw zijn aan zijn opdracht heeft Hem tot zijn terechtstelling gebracht en zo - en niet anders naar zijn opstanding tot een nieuw leven. Jezus nodigt ons telkens opnieuw, dus nu, uit om in te gaan in en te beleven wat voor Hem a11e s betekent. Je gaat met Hem een avontuur, het onbekende in. Wij wagen het omdat wij in Hem geloven: 'Vandaag is het Schriftwoord dat u hebt gehoord in vervulling gegaan'

Zusters en broeders. Hier ligt de betekenis van de lezingen van vandaag. Het komt erop aan, dat wij ons telkens opnieuw gewonnen geven aan Jezus Messias en dat wij aan zijn liefde vorm proberen te geven door onze levensinzet, door mensenliefde,
vooral ook t.o.v. mensen die hoe dan ook in nood zijn. Zo'n stap zetten wij niet ondoordacht. Louter menselijk gezien, wágen wij iets, met Jezus van Nazaret. Daarom ook vieren wij eucharistie: om dat contact met HEM niet te verliezen; om Hem en zo God te blijven erkennen en herkennen, met name in mensen die ons worden toevertrouwd; om radikaal Jezus' sporen te volgen, als bevrijde en bevrijdende mensen. Mogen wij telkens weer daartoe worden geïnspireerd. Zoals tot Jeremia in de eerste lezing, zegt God ook tot ons: 'Ik ben bij u om u te redden'. En ook tot ons zegt Jezus Christus: 'Vandaag is het Schriftwoord dat u hebt gehoord in vervulling gegaan'.


  MENU


   
BEZOEK
vandaag181
gister382
deze maand1318
totaal825964