De genoemde datums laten het moment van publicatie zien, 
De datum waarop de preek gehouden is ligt gewoonlijk een week later

TWINTIGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR
© Ad Blijlevens, Heerlen 2000

EUCHARISTIE

BROOD IS VOOR IEDEREEN
Brood is er bij ons in overvloed. De rekken bij de bakkers, bij de broodafdelingen in supermarkten zijn elke dag vol. Er is 'voor elk wat wils'. Wij hebben zelfs zoveel brood, dat bv. schoolgaande jongens en meisjes lang niet alles opeten en de resten ergens laten liggen of weggooien - misschien ook wel onder invloed van het voorbeeld van volwassenen. Laten wij ons verblinden door de overvloed? Zeker, veel mensen onder steunen akties tegen de ellende in de zogenaamde derde wereld één daarvan heet in Duitsland 'Brot für die Welt'. En de bereidheid om hulp te bieden in Midden- en Oost-Europa, in Afrika en elders, blijkt groot te zijn. Toch is het belangrijk, dat wij christenen ten opzichte van onze samenleving getuigen van een eerbiedig omgaan met voedsel, niet op de laatste plaats met brood. Wij geloven immers in de Schepper en weten ons verantwoordelijk voor zijn gaven. Niet voor niets ook bidden wij in het Onze Vader: 'Geef ons heden ons dagelijks brood'.
Degenen onder ons die hun brood niet gedachteloos eten, die het zelfs zelf bakken ervaren wel sterk de levenskracht die wij in het brood kunnen ontdekken. Met het brood kunnen wij echter niet alleen het ondervinden van de betekenis van brood voor ieder afzonderlijk verbinden, maar ook het ervaren van gemeenschap, van delen, van zorg voor elkaar.

LEONARDO’S, THEOLOOG, ERVARING
De bekende Braziliaanse theoloog Leonardo Boff heeft die ervaring eens zo tot uitdrukking gebracht: hij schreef: 'Soms wordt er thuis brood gebakken. Dat is in een grote stad met zoveel bakkerswinkels iets vreemds, en dan nog wel in een flatwoning. Iemand veroorlooft zich de weelde en getroost zich de moeite om brood te bakken! Het is geen noodzaak. Evenmin dient het brood om er de honger mee te stillen. Altijd als vader op reis was, wachtte moeder hem op met een groot aantal broden. En zowel hij als wij kinderen hadden plezier in het verse brood dat wij aten met Italiaanse kaas of worst en een goed glas wijn. Niemand smaakte zozeer het genot van het menselijk bestaan als hij, met de edele soberheid van deze voor ouderlijke voedingsmiddelen. Nu wordt het gebakken op een flat. Wanneer het wordt verdeeld onder broers en zussen, is om het gebaar van vroeger in herinnering te brengen'.

JEZUS IS DIT BROOD
Voor ons christenen heeft brood zijn diepste wortels in Jezus Christus, en daarmee in God. Jezus is dit brood, dat ons doet leven, nu en in eeuwigheid. Dat verkondigt ons het Johannesevangelie. Daarin vinden wij de diepe samenhang uitgedrukt tussen de gaven van brood en wijn die wij van God krijgen als voedsel en drank en Degene die wij in ons geloof ontvangen, Jezus, ons voedsel en onze drank. In iedere viering van de eucharistie smeken wij in het eucharistisch gebed de kracht van de heilige Geest af, opdat - zoals het heet - 'zij voor ons worden het lichaam en bloed van uw Zoon, onze Heer Jezus Christus'. De band die dan telkens opnieuw ontstaat tussen Jezus Messias en ons, is volgens het Johannesevangelie onvoorstelbaar diep en innig. Daarom horen wij in het evangelie van deze zondag steeds weer nieuwe aanlopen om ons het mysterie te doen aanvoelen van de eucharistische gemeenschap. Het gaat echter vó6r alles om 'het levende brood dat uit de hemel is neergedaald', om Jezus Messias die door God is gezonden voor het leven van de wereld.

KOMEN EET VAN MIJN BROOD EN DRINK VAN DE WIJN
In de eerste lezing van vandaag hoorden wij de wijsheid zeggen: 'Kom en eet van mijn brood, drink van de wijn die ik heb gemengd'. Moge Hij die het levende brood is dat uit de hemel is neergedaald, ons telkens opnieuw leven geven en ons één maken. Dan kunnen wij in de kracht van zijn Geest steeds beter getuigen van wie God wil. zijn voor ons mensen.
in deze zin mogen wij vandaag bidden wat wij in een lied zo belijden:


'Gij eerste der mensen, die weerloos en eenzaam
als zaad in de aarde gestorven zijt,
Gij wordt ons brood, maak ons met U gemeenzaam.
van harte maak tot wederdienst ons bereid'.

  MENU


   
BEZOEK
vandaag118
gister223
deze maand1478
totaal826124