De genoemde datums laten het moment van publicatie zien, 
De datum waarop de preek gehouden is ligt gewoonlijk een week later

EERSTE KERSTDAG
© A. Blijlevens, Heerlen

ZALIG KERSTMIS

DE VERWACHTING
Ontelbare eeuwen lang heeft de mensheid gewacht op de komst van de Messias, die Jezus zou worden genoemd, want Hij zou de Verlosser, de Redder van de wereld zijn. Het ene geslacht na het andere heeft gewacht tot Hij zou komen. De evangelist Matteüs geeft de stamboom van Jezus vanaf Abraham, de vader van ons geloof Wat verwachtten die mensen? Een toestand van vrede, van gerechtigheid, van waarheid en liefde. Zij spraken van een Rijk van vrede en gerechtigheid. Van een vorst, een Koning van vrede .In beeldrijke taal getuigt daarvan de eerste lezing van deze eucharistieviering. Ook de evangelist Lucas geeft een geslachtslijst van Jezus. Hij gaat zelfs terug tot Adam. Hij wil aangeven, dat vanaf het eerste begin ook de verwachting begint. Toen de tijd was gekomen, gingen de profetieën, de visioenen van hoop, in vervulling, werd de verwachting beantwoord.

BENT U DE KOMENDE
Johannes de Doper stuurde zijn leerlingen naar Jezus toe met de vraag: 'Bent U het die moet komen, bent U de Komende, of moeten wij een ander verwachten?' Jezus antwoordde: 'Zegt aan Johannes wat u hebt gezien en gehoord: blinden zien, lammen lopen, melaatsen worden gereinigd en doven horen, doden staan op en aan armen wordt de goede boodschap verkondigd. Gelukkig wie aan Mij geen aanstoot neemt.' ( lc. 7,22.23). Waarom aanstoot nemen? Was dit niet juist watt de mensen verwachtten? Wat de armen, de verdrukten, de l;ijdenden verwachtten? Waarom dan aanstoot? Is de verwachting niet het sterkst bij nood-lijdenden?

GOD KWAM IN ZIJN EIGEN HUIS
Het evangelie dat wij zojuist hoorden, zegt: 'In zijn eigen huis was Hij gekomen'. Hij kwam thuis. In het mensgeworden Woord kwam God in zijn eigen huis. De wereld is door Hem gemaakt, de mens is door Hem geschapen. De wereld is dus zijn thuis, de mensen zijn zijn zusters en broeders. Hi heeft hun armoede gezien, hun verdrukking, hun leed. Hij kwam thuis bij de zijnen, maar de zijnen - zo zegt het evangelie - 'hebben Hem niet opgenomen'. Waarom aanvaardden zij Hem niet, waarom namen zij aanstoot? Hij kwam kwetsbaar en klein: een kind als een vreemdelingenkind. Hij kwam niet met macht. Hij legde niet een groots plan op tafel om de wereld te hervormen. Maar aan een arme méér was geen behoefte, daarom hebben zij Hem niet opgenomen. Maar herders herkenden Hem. Hun wordt geboodschapt: 'Vandaag is een redder geboren, Christus de Heer....een pasgeboren kind, in doeken gewikkeld, liggend in een voederbak'. Zij verstonden de situatie.

DE REDDER EN VERLOSSER
Zusters en vroeders. Wij kennen de miljoenen kans-armen in vele vormen: verdrukten, zieken, stervend van honger en dorst, werklozen, mensen onder de gewone inkomstgrens, vreemdelingen, noem maar op. Kerstmis in deze tijd, Kerstmis dit jaar! Wat betekent het voor ons en voor al die noodlijdende mensen? Toen Maria het kind Jezus had ontvangen in haar schoot, was zij zeker dichtbij God. Maar zij ging naar Elisabet om te helpen. Zij bracht vreugde bij haar nicht. Zo kan ieder van ons iets voor anderen doen. Ten opzichte van vreemdelingen kunnen wij onze mentaliteit veranderen, hun een thuis geven in zover ons dat mogelijk is. Wij kennen ook mensen die eenzaam zijn, ziek of/en werkloos, noem maar op. Als wij in ons geloof Christus midden onder ons, in ons ontvangen als de Redder, de Verlosser, moge Hij dan mede door ons dit zin voor anderen Een nieuwe mentaliteit moet groeien onder de volken, onder .groeperingen, in onze kleine wereld. Ondanks de schijn van het tegendeel, is Gods Rijk onder ons gekomen. Wij mogen er de dragers van zijn, Hij zal het bouwen. Het heeft alles met ons geloof te maken. Als God ons thuisbrengt, Als wij in Hem thuiskomen bij elkaar, niet voor een dag, maar voorgoed, dat zal een troost zijn, dat zal de vreugde die ons werd aangekondigd, op aarde brengen: 'Eer aan God in den hoge en vrede op aarde vrede aan de mensen die Hij lief heeft'. Moge God zo méér thuis komen in zijn eigen huis en mogen wij Hem telkens opnieuw ontvangen.
Zalig Kerstmis!


  MENU


   
BEZOEK
vandaag158
gister172
deze maand913
totaal825559