De genoemde datums laten het moment van publicatie zien, 
De datum waarop de preek gehouden is ligt gewoonlijk een week later

ZEVENENTWINTIGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR
© H.Brouwers, Voerendaal

EEN VLEUGJE GELOOF IS AL GENOEG

HET AFWASWATER VAN BRIGITTA
Brigitta is een van de populairste heiligen in Ierland. Zij nam haar goede naam over van een Keltische godin van vruchtbaarheid en poëzie. De Ierse overlevering beschouwde haar als de eerste vrouwelijke priester. Ze zou door een bijziende bisschop zijn gewijd. Toen ze eens onverwacht bezoek kreeg en niets in huis had om aan te bieden, veranderde ze een teiltje met vuil afwaswater in bier. En toen de burgemeester van Londen haar eens beledigde veranderde zij hem in een paard. Misschien werd ze daarom in onze streken de beschermster van de paarden. In Noorbeek wordt ze bijvoorbeeld vereerd. Haar verhalen zitten vol magische gebeurtenissen. Toen ooit haar mantel drijfnat was geworden hing ze hem te drogen aan een straal van de maan!
Diep in het denken van mensen zit het verlangen om vat te krijgen op de wereld om ons heen, niet met onze handen maar rechtstreeks met onze gedachten. In onze geest zien we de wereld zoals die is en tegelijk de wereld zoals we hem willen hebben. Voor me bij de kassa van de Edah zat een peuter in een winkelwagentje. Het meisje ziet plotseling een zak snoep. Even later heeft het de zak stevig in haar knuistjes. Ook aan de kassajuffrouw wil ze hem niet afgeven en ze zet tien nageltjes stevig in de verpakking. Om te kunnen afrekenen moesten ze haar over de lopende band langs code-leespen tillen. Dat werd haar te gortig, ze liet los en wilde niets meer met de zak te maken hebben.

DE MACHT VAN DE MAGIE
We willen iets in onze geest en de handen moeten het uitvoeren. En als de handen het niet kunnen uitvoeren dan komt de fantasie; de fantasie dat we puur door ons denken de wereld zouden kunnen veranderen. Dat is magie: het verlangen om rechtstreeks al denkend greep te krijgen op de materie. Het zijn de fantasieën van Kees de jongen. "Als ik nou maar hard genoeg denk dat ik het verste kan springen dan kan ik het. Als ik hard genoeg denk dat de wiskunde leraar vandaag ziek is dat is hij ziek. Als ik denk dat ik de bal over het huis kan trappen dan gebeurt het." Macht uitoefenen vanuit het denken alleen is een oude droom en komt voor in veel heiligenlevens. Veel mensen bidden vanuit die instelling.

DE MACHT VAN HET HANDELEN
Voor Jezus is geloof ook: in je geest de werkelijkheid zien zoals die is en tegelijk de werkelijkheid zoals die kan worden. Dat laatste station noemt hij Gods koninkrijk. We zijn geroepen daarvoor onze handen uit de mouwen te steken. De wereld zoals die is, is een wereld vol beledigingen, vol ruzies, vol tweestrijd en de wereld zoals die zou moeten zijn is een van vergeving en het bijleggen van twist. "Tot zevenkeer op een dag!" zegt Jezus. Dat vinden de apostelen wel wat veel en ze zuchten: "Versterk ons vertrouwen!" Ach, zegt Jezus, met een geloof zo klein als een mosselzaadje, kun je een moerbeiboom al omspitten.
Jezus gebruikt hetzelfde wens denken: je kunt een moerbeiboom verplaatsen zonder hem aan te raken, alleen door je verlangen. Met andere woorden: je hebt helemaal niet zo'n groot geloof nodig. Het kleinste beetje geloof is al genoeg om de wereld drastisch te veranderen. Je moet niet bidden om een groter geloof maar om de inzet, de werklust om daar iets mee te doen. Je moet erom bidden dat je er toe komt om je handen uit te steken en aan het werk te gaan.
Vervolgens vertelt Jezus over de knecht van wie verwacht wordt dat hij thuisgekomen van de akker de tafel dekt voor zijn beschermheer.

MOSTERDZAAD
Dus de apostelen zeggen: Heer, maak ons verlangen naar Gods koninkrijk groter. Jezus zegt: je verlangen is groot genoeg, maar het ontbreekt je aan daden. Je verlangen hoeft niet groter te zijn dan een mosterdzaadje, maar je daden moeten zo groot zijn als van een knecht die ook in zijn vrije tijd dienstbaar is. Het beeld van het mosterdzaadje is niet toevallig. Het is niet alleen klein, een kogeltje van anderhalve millimeter, maar het is ook geneeskrachtig. Mosterdolie zou vooral helpen tegen maagpijnen, tegen jicht en reuma, tegen migraine en nog veel meer.
Als je het evangelie begint te lezen bij Jezus'opmerking dat ons geloof nog niet zo groot als een mosterdzaadje, dan klinkt het als een zwaar verwijt. Maar als het een antwoord is op de vraag van de apostelen - en dat is het - "Geef ons meer geloof", dan betekent het: Geloof genoeg, daaraan ontbreekt het niet!
Niet de manenstralen als waslijn of het afwaswater als bier, niet dat vormde de verdienste van Brigitta maar haar ijverige arbeid, de kloosters die zij oprichtte in het Ierse land, de vrouwen die zijn vormde en de geloofscultuur die ze met veel openheid en eerbied voor de mensen over Ierland verspreidde en het klooster in Kildare waaraan zij leiding gaf aan mannen en vrouwen. Op het doen komt het aan.

FRANCISCUS EN DE BEER
Lieve kinderen, ik heb iets vertelt over Brigitta. Brigitta viert haar feest op 1 februari. Vandaag viert een andere heilige feest. Franciscus. Franciscus was een dierenvriend en daarom is het op zijn naamdag werelddierendag.
Misschien ken je het verhaal van het dorpje Gubbio. Dat ligt in Italië. 800 Jaar geleden werden de dorpelingen geplaagd door een woest beer die 's nachts tussen de huisjes liep en alles opat en vernielde wat hij tegenkwam. De boeren pakten hun harken en rieken en met geschreeuw en getrommel probeerde ze de beer weg te jagen. Daar kwam Franciscus: "Waarom maken jullie die rot-herrie, en waarvoor dient dat wapentuig? Is dat allemaal voor die ene beer? Weet je wat, laat mij maar een met hem gaan praten!" Die vent is hartstikke gek, dachten de boeren toen ze Franciscus zagen verdwijnen in het donkere bos. Franciscus was niet bang en de beer was niet boos, want Franciscus had geen stok en geen riek en geen trommel. Even later kwam Franciscus terug. "Ik heb met die beer afgesproken dat hij jullie dorp voortaan niet meer plundert, maar dan moeten jullie iets terug doen: je moet de beer niet meer bang en boos maken en elke avond zet je een grote pot eten op de weg." Voortaan had Gubbio geen last meer van de beer. Franciscus had macht over de dieren omdat hij van de dieren hield. Wie van zijn hond hóudt kan zijn baasje worden.


  MENU


   
BEZOEK
vandaag95
gister172
deze maand850
totaal825496