De genoemde datums laten het moment van publicatie zien, 
De datum waarop de preek gehouden is ligt gewoonlijk een week later

ACHTTIENDE ZONDAG DOOR HET JAAR
© Ad Blijlevens, Heerlen

TWEE WERELDEN

ZESMAAL IK
In de lezingen van vandaag staan twee werelden tegenover elkaar: de wereld van de rijke die in zijn eigen kringetje zit opgesloten, en de wereld van de nieuwe mens die op weg is naar iets dat boven hem uit reikt. --Jezus tekent de eerste wereld in een gelijkenis die verrassend hard klinkt. Er is hierin niet veel van zijn normale speelsheid te ontdekken. Het is dan ook een gelijkenis over iemand die alleen ik' weet te zeggen: 'Wat moet ik doen? Ik heb geen ruimte... Dit ga ik doen... ik breek mijn schuren af en bouw grotere; daarin zal ik... dan zal ik tot mezelf zeggen...'. Zesmaal (!) ik.
De evangelist Lucas die deze woorden op zijn eigen manier doorgeeft, heeft veel belangstelling voor het probleem van arm en rijk. Dat komt o.a. omdat hij zelfs in zijn gemeenschap van christenen meemaakt dat armen geminacht door bepaalde rijken én dat bepaalde rijken armen maar laten aanmodderen. Maar wat er verder van zij, die belangstelling is sterk. Lucas laat Maria al v66r Jezus' geboorte zingen dat de rijken leeg zullen worden weggestuurd. Lucas is de enige die bij die geboorte de kraamvisite van de -arme- herders vermeldt. Hij onthult dat Jezus tot de minder bedeelden behoort, wanneer hij vertelt hoe Jozef en Maria bij zijn besnijdenis in de tempel het vastgelegde tarief voor de armen betalen. Hij laat Johannes de Doper spreken over degenen die meer dan één hemd hebben en die geacht worden die andere hemden weg te geven aan mensen die er geen hebben.

HERVERDELING
Hij heeft medelijden met de armen, maar... ook met de rijken. Achttien keer schrijft Lucas over de macht en het gevaar van rijkdom. Toch gaat het hem bij dat alles niet zonder meer over armoede en rijkdom. Hij laat in het evangelie Jezus zelfs zeggen dat Hij geen interesse heeft voor een herverdeling van goederen. Het boek Prediker uit het Oude of Eerste Testament, waarvan we een gedeelte hoorden in de eerste lezing, gebruikt de term 'ijdelheid' een woord dat eigenlijk 'een vlaagje wind' betekent. Degenen die bezit beschouwen als een levensverzekering, zijn voor Prediker en voor Lucas eigenlijk dwazen. In laatste instantie is het weggegooid geld, omdat het niet wordt gebruikt voor het Rijk Gods. Dit betekent heus niet dat Jezus de armoede op zichzelf hoog aanslaat! ook armoede heeft heel reële gevaren. Als je echt arm bent, kun je bv. zo worden opgeslorpt door de zorg voor alledag, dat het je ook verhindert om je vertrouwen op God te stellen. Dezelfde hebzucht die rijken tot gierigheid kan drijven, kan armen uit nijd verbitteren.

DE PAREL, CHRISTEN ZIJN.
Zusters en broeders. Toch gaat het de Jezus van het Lucas-evangelie uiteindelijk niet om armoede of rijkdom. Het komt erop aan, van Christus te zijn. Dát is de echte parel, de verborgen schat. Dat nieuwe leven betekent een einde maken aan alle vormen van afgoderij; en dat leidt onvermijdelijk tot liefde en zorg voor elkaar, naar rechtvaardigheid en vrede, en naar het ontwikkelen van alles wat daarvoor nodig is.
Creativiteit gevraagd...


  MENU


   
BEZOEK
vandaag111
gister172
deze maand866
totaal825512