De genoemde datums laten het moment van publicatie zien, 
De datum waarop de preek gehouden is ligt gewoonlijk een week later

2010 - 5de zondag van pasen © Harrie Brouwers, Voerendaal

 

GODS HEERLIJKHEID

 

EERSTE COMMUNIE

Morgen doen 66 kinderen hun eerste communie. Ze spelen en zingen dan een 2000 jaar oud verhaal dat ooit door Jezus is bedacht. Ze doen het met veel inzet en met veel ondersteuning van ouders en school. Ik hoop dat ze het verhaal hun leven lang niet vergeten!
Jezus vertelt over God die lijkt op een Heer die op reis is. Inderdaad, het lijkt vaak alsof God er niet is, maar we zijn wel omringd door alle rijkdommen die Hij aan ons heeft toevertrouwd. We zijn omgeven door wonderen en we voelen ons daar verantwoordelijk voor. Dat is het verhaal.


TALENTEN

Die rijkdommen vergelijkt Jezus met talenten. Een talent is een vermogen; het vertegenwoordigt de waarde van bijna 40 kilo zilver of goud. Het is de bedoeling dat we iets met die mogelijkheden doen.
In hun spel zullen de kinderen laten zien dat een talent oorspronkelijk niet een heel bijzondere gave is; dat je bijvoorbeeld Limburgs kampioen vrij worstelen wordt of de Talens-prijs wint met je schilderij. Nee, een talent is dat je kunt springen, en lachen, en strelen en zwaaien en praten; dat je kunt delen en breken en liefhebben en kunt genieten van een kersenboom.
Met dat verhaal doen de kinderen hun eerste communie morgen. Begrijpen de kinderen wat ze doen? Nee, dus! Begrijpen wíj uit welke energie het heelal is ontstaan? Begrijpen wij waarom we dromen? En hoe een duif zijn weg naar huis vindt? Begrijpen wij waarom we leven? Er is zoveel dat we niet begrijpen maar waar we toch van genieten. Zo doen de kinderen met ons mee. Ze ontmoeten Jezus.


WERKELIJKE TEGENWOORDIGHEID

Over het geheim van de eucharistie is veel verteld in de loop van de eeuwen. Vooral de werkelijke tegenwoordigheid van Jezus is benadrukt. Die werkelijke aanwezigheid van de Heer, zijn bezielende kracht die je echt kunt voelen, die werd in de eerste eeuwen vooral beleefd in de gemeenschap van de gelovigen. Als wij in Jezus’ naam brood breken en delen, dan worden wij de levende Christus. De menswording van God is niet iets wat zich afspeelt rond het jaar 1. Ze voltrekt zich hier en nu, in ons midden.
God openbaart zijn heerlijkheid - lazen we in het evangelie van Johannes -, in onze liefde. Zo is hij werkelijk present. Dat is het grootste talent waarmee we moeten woekeren!
Aan ons de taak ervoor te zorgen dat het kind niet angstig zijn talent in de grond verstopt, maar dat het trots is op wat het kan en is, en dat het zijn licht laat stralen in de wereld.


  MENU


   
BEZOEK
vandaag61
gister223
deze maand1421
totaal826067