De genoemde datums laten het moment van publicatie zien, 
De datum waarop de preek gehouden is ligt gewoonlijk een week later

2011 - 1ste zondag in de advent © Ad Blijlevens, Heerlen

SCHEUR DE HEMEL OPEN



In de Advent krijgt de profeet Jesaja het eerste woord. 'U, Eeuwige, bent onze Vader, U bent onze Verlosser ... Scheur toch de hemel open en daal af!', zo horen wij. Het is een schreeuw om hull), gericht tot God, die 'Vader' wordt genoemd. Kerkvaders beschouwden deze noodkreet als een gebed van de profeet om de komst van de Messias to bespoedigen. Het werd de aanhef van heel wat Adventsliederen.
De tweede strofe van het aloude, ons vertrouwde 'Rorate, caeli' is bijna letterlijk ontleend aan de verzen 4-8 van de eerste lezing van vandaag.

Maar we mogen de betekenis van Jesaja niet beperken tot de latere christelijke toepassing ervan. De lezing is genomen uit de laatste hoofdstukken van het bijbelboek Jesaja, afkomstig van een profeet die optrad kort na de Babylonische ballingschap. Hij sprak tot het volk dat pas vol verwachting uit de ballingschap was teruggekeerd in Jeruzalem, maar daar nu in moeilijke omstandigheden verkeerde. De muren van de stad lagen nog in puin; de tempel was nog niet opnieuw opgebouwd; de mensen die daar waren gebleven reageerden vijandig; solidariteit was ver to zoeken; de moedeloosheid en de ontgoocheling waren groot. Het volk Israël is geketsts, moreel en materieel. Maar Jesaja gelooft vast dat de trouw van God groot genoeg is om het gekwetste volk to genezen. God heeft de mensen geschapen. Hij heeft zijn volk uitgekozen en
het in het verleden altijd gered. Hij zal dat ook nu weer doen. God wil ondanks alles een vader zijn voor zijn volk, en daarom bidt de profeet vol vertrouwen: 'Zie op ons neer, wij zijn toch uw volk!'.

'Scheur de hemel open en daal af'. Dat is natuurlijk een beeldspraak. Het veronderstelt.) dat men zich voorstelt dat er boven onze wereld een soort weefsel of tentdoek is gespannen, en dat God 'ergens daarboven' woont. Dat zijn verouderde voorstellingen. Toch blijft de boodschap van de profeet Jesaja heel actueel. Ook wij immers kunnen het gevoelen hebben dat de toekomst helemaal dicht zit, dat 'de hemel gesloten blijft'. Er is zoveel kwaad dat ons bedreigt: natuurrampen, milieuverloedering, terrorisme, credietcrisis. We maken ons zorgen over de toekomst. We worden geconfronteerd met lijden of problemen in ons persoonlijk leven. Maar de Schriftlezingen van deze eerste zondag van de Advent geven niet toe aan doemdenken. Integendeel. Ze leren ons hopen en verwachten.

Toekomst staat in de Advent centraal. Ook al lijken de omstandigheden uitzichtloos, de bijbelse mens heeft toekomst en leeft vanuit die toekomst. Deze toekomst wordt gewaarborgd door God zelf. God laat ons niet los, maar komt naar ons toe, verkondigt Jesaja. - Daarover gaat de evangelielezing van vandaag. Is de eerste lezing een dringende smeekbede van de mens tot God, in het evangelie zien wij de omgekeerde beweging. We horen een dringende oproep van Jezus van Nazaret tot zijn leerlingen, dus ook tot ons: 'Wees op je hoede, wees waakzaam!' Waakzame mensen zijn mensen die die aandachtig speuren naar tekenen van de komende God en die ondertussen alles doen om zorg te dragen voor elkaar en om de wereld wat meer bewoonbaar te maken. Voor zulke mensen heeft Paulus een bemoedigend woord: 'U ziet vol verwachting uit naar de openbaring van onze Heer Jezus Christus. Hij zal u ook doen standhouden tot het einde. God is getrouw'. (1 Kor 1, 39).


      


  MENU


   
BEZOEK
vandaag260
gister236
deze maand5030
totaal819482