De genoemde datums laten het moment van publicatie zien, 
De datum waarop de preek gehouden is ligt gewoonlijk een week later

2011 - 3de zondag in de advent © Ad Blijlevens, Heerlen


MIDDEN ONDER U...



Iedere mens heeft bepaalde verwachtingen. Je hoopt bijvoorbeeld steeds meer je geluk to vinden in je gezin, je werk, je ontspanning, kortom: in je leef- en werkmilieu. Wij hopen op fijne contacten met anderen, misschien vooral met een iemand. Wij hopen op medemensen. Soms zegt iemand: 'Op jou (of op u) heb ik al mijn hoop gesteld'. Zo'n hoop kan zelfs tegen alle redelijke verwachting ingaan. Wij noemen dat een 'hopen tegen alle hoop in'. In elk geval: als een mens niet meer hoopt, is zijn leven een lege en dorre woestijn. --- Maar - of wij het beseffen of niet -wij hebben voortdurend ook allerlei vragen. Ook vragen die to maken hebben met: Wat heeft mijn, of wat heeft ons leven voor zin? Telkens treden er in onze mensengeschiedenis mensen op die op zulke vragen antwoorden. Soms hadden of hebben zulke mensen zelfs profetische kracht. Het optreden van zulke mensen roept verschillende reacties op: verwachtingen en hoop,
maar ook vrees voor het onbekende; instemming, maar ook tegenstand, telkens naargelang verlangens, verwachtingen of gevoelens van hoop worden bevestigd of er een vraagteken achter wordt geplaatst.
Ook het optreden van Johannes de Doper roept verschillende reacties op. Men vergelijkt hem met eigen voorstellingen. Men wil weten wat hij wil en wie hij is. In zulke vragen spelen volgens het evangelie van vandaag allerlei motieven mee: nieuwsgierigheid, hoop, angst (voor ommekeer en veranderingen), verantwoordelijkheidsbesef en plichtsbewustzijn.    Maar waar het 6ns nu op aankomt, is dit: Johannes verwijst die mensen niet naar hemzelf, maar naar iemand die belangrijker is dan hij, naar 'de Komende'.
Eigenlijk kan ons antwoord uiteindelijk alleen maar dat van Johannes de Doper zijn: 'hidden onder u staat Hij die u niet kent'. Wel mogen wij erop vertrouwen dat wij Hem althans enigszins kennen. Maar dan dienen wij ons wel minstens nu en dan vragen stellen zoals:
Waarom is Jezus Messias voor veel mensen een onbekende gebleven? Is dat alleen
maar to wij ten aan zogenaamde ongelovigen? Of heft de kerk, hebben wij eigenlijk niet naar Hem verwezen, maar heeft zij, hebben wij ons zo opgesteld dat wij Jezus' gestalte, zijn waarachtig beeld duister hebben gemaakt of zelfs hebben verwrongen tot een karikatuur? Als het waar is wat wij christenen beweren te geloven, waarom vragen dan zoveel mensen - als ze uberhaupt iets vragen - nog steeds en zo vaak vergeefs naar iemand die hun een antwoord kan aanbieden? Waarom vandaag de dag nog de sceptische vraag: 'Bent u het die moet komen?'
Wij, de kerk, Christus' geloofsgemeenschap, moeten duidelijk weg en middel zijn, en niet het einde of de vervulling. Als zodanig dienen wij voor-lopers zijn, als voorlopig zichtbaar worden, d.i. verwijzend naar en getuigend van Jezus Messias. Bovendien moeten wij laten zien en aanvoelen, dat alle antwoorden en vervullingen hier en nu wel waardevol zijn, maar toch ook voor-lopig.

Zo'n verwijzing en zo'n getuigenis kunnen vanzelfsprekend niet alleen bestaan in woorden. De verwijzing en het getuigenis die mensen aannemen, is: een gelovende gemeenschap die Jezus Messias en diens boodschap vertaalt naar het concrete leven, in dat leven om-zet, en wel op alle gebieden.
Dat Jezus is gekomen en telkens weer komt, kan wellicht worden ervaren in: een verandering in onze manier van leven en de gevolgen daarvan voor onze geloofshouding;
het inleven door ouderen in de gedachten en gevoelens van jongeren, maar ook van jongeren in die van ouderen; ervaren en tot uitdrukking brengen dat geloven niet slechts het ervaren van geloofswaarheden is, maar ook het ernstig nemen van mensen, het schenken van vertrouwen en het zich inzetten voor hen; de ervaring dat ons leven nogal eens een hard proces is van proberen, hoofdstoten, vallen en opstaan, gebrekkigheid erkennen, veel goede wil, veel moed en durf, oprechtheid; enzovoort, enzovoort.
Zo kan Jezus Messias, zoals eertijds voor oprechte mensen van Israel, ook vandaag en in de toekomst zichtbaar en tastbaar worden als de door God gezonden Redder, Verlosser, Bevrijder, Messias. Zo kan de vraag naar Hem en kan zijn antwoord doordringen en bevrijden.







  MENU


   
BEZOEK
vandaag18
gister176
deze maand3922
totaal823682